Torby motocyklowe – ewolucja jakości i systemów montażu

Bez żadnej przesady można napisać, że torba i jej wariacje towarzyszy człowiekowi od zarania dziejów. Przy każdej okazji, gdy trzeba było przemieścić się z punktu A do punktu B, rzeczy pierwszej potrzeby, były pakowane w różnego rodzaju skórzane sakwy i transportowane na koniu albo powozie.
Dożyliśmy czasów, w których pokonujemy kilometry dla przyjemności i robimy to na przykład motocyklem. Taka kolej rzeczy sprawiła, że modyfikujemy akcesoria bagażowe. Coraz częściej odchodzimy od naturalnej skóry w kierunku syntetyków, ponieważ stwarzają one nowe, niesamowite możliwości. Naturalne materiały sprawdzają się poprawnie w określonych warunkach, ale to z tworzywa można zrobić wszechstronne, wielozadaniowe przedmioty.

Nowe spojrzenie na sposób mocowania

Podobnie ma się sprawa sposobu montażu. W przypadku naszych przodków były to głównie skórzane pasy wpinane w okolice siodła konia. Taka tendencja utrzymywała się bardzo długo przy motocyklach klasycznych, ale wraz ze zwiększaniem prędkości poruszających się pojazdów, ich różnorakim zastosowaniem oraz zwiększającym się wymaganiom motocyklistów – musiało to ewoluować uchwyty systemowe.

Zaawansowane technologie

Aktualnie stworzenie konkurencyjnej torby na motocykl to nie lada wyzwanie. Karta techniczna większości produktów wygląda jak specyfikacja kolejnego prototypu Elon’a Muska, natomiast same torby to często dzieło sztuki. Nie ma się co dziwić, konsumenci wymagają takiego blichtru, a nowe modele motocykli wręcz zobowiązują do tego, aby ubierać je tylko w futurystyczne i technologicznie zaawansowane rozwiązania.

Givi – Owoc wieloletniego rozwoju

Na rynku jest wielu producentów uczestniczących w tym „pojedynku zbrojeń”. Skupię się na włoskiej marce Givi, mam kontakt z ich produktami od ponad 10 lat i uważam, że jest to czołówka. Założyciel i zarazem właściciel Givi to Giuseppe Visenzi: utytułowany, były kierowca MotoGP. Teraz już wiesz, że za tymi produktami stoi motocyklista, a więc zakładam, że owoce jego firmy są wynikiem potrzeb, a nie tylko komercyjna chęć przepychania nie do końca potrzebnych bajerów.

Sakwy motocyklowe – jak to teraz wygląda?

Sakwy motocyklowe Givi EA100B

Sakwy boczne Givi EA100B – najprostszy model toreb bocznych, 20 litrów na stronę.

Ciężko o coś mniej złożonego na rynku. Kieszenie wewnętrzne, wykonane z materiału typu cordura, dodatkowo usztywnione termo-tworzywem i nakładki przeciwdeszczowe to pakiet podstawowy. Wspomnę też oczywiście o niezliczonej ilości przeszyć i dbałości o szczegóły. Sakwy te mają przeznaczenie uniwersalne, ale ja bym je zaklasyfikował jako sportowo-turystyczne. Montaż to paski przeplatane pod siedzeniem, regulowane mocnymi rzepami plus gumowe ekspandery. Od strony wewnętrznej, czyli styku z zadupkiem, torby są usztywnione i zabezpieczone termicznie. Stelaż nie jest wymagany, wystarczy zabezpieczyć lakier przeźroczystą folią.

Sakwy boczne Givi GRT709 Canyon

Sakwy motocyklowe Givi GRT709 Canyon –  najbardziej zaawansowany model Włochów i jednocześnie jeden z czołowych wzorów na świecie.

Sakwy stworzone do pokonywania kilometrów w każdych warunkach z nastawieniem na off-road. Wytrzymałość i właściwości techniczne, które obiecuje producent, teren weryfikuje najlepiej. Materiał jaki zastosowano dla wierzchniej warstwy to poliestrowa tkanina o splocie 1200D, dodatkowo wzmocniony poliuretanowymi wstawkami. Ma to na celu zapewnienie odporności na obrażenia w trakcie przepraw enduro. Projektant przewidział, że sakwy będą użytkowane w ekstremalnych warunkach, więc stworzył dodatkowe torby wewnętrzne, wykonane z gumowanego materiału (100% nieprzepuszczający wody). Taki patent to również komfort użytkowania: nie trzeba zabierać ze sobą brudnych sakw do pokoju hotelowego, wystarczy wyciągnąć same torby z całą zawartością.

35 litrów – tyle pojemności ma jedna torba GRT709, a to nie koniec

Niezliczona ilość pasków i mocowań sprawia, że możesz przytroczyć do nich tyle opcjonalnego bagażu, ile tylko jest w stanie udźwignąć twój motocykl. W trakcie wypraw motocyklowych to ważny argument za wybraniem takiego modelu toreb. Jakość wykonania to oczywiście pierwsza liga, szczegóły niektórych elementów wykraczają często poza wrażliwość estetyczną przeciętnego człowieka.

Mocowanie sakw Givi

Najważniejszy punkt programu to jednak mocowanie

Wymagany jest stelaż boczny dokładnie taki sam jak stosowany do kufrów. Należy dokupić taki, który został przewidziany do Twojego motocykla (warto w tym celu skorzystać z wyszukiwarki na stronie producenta). Do takiego stelaża mocowana jest płyta, która wchodzi w skład zestawu z sakwami. Torby każdorazowo montuje się w kilka sekund, bez wiecznych poprawek jak ma to często miejsce przy paskach. Dodatkowo można je zamknąć na klucz i nie martwić się o drobnych złodziejaszków. Kolejny szkielet z tyłu motocykla to też nie przypadek. W trakcie jazdy „po krzakach” często dochodzi do wywrotek dlatego jest to dodatkowe zabezpieczenie i nowy uchwyt do podnoszenia sprzętu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *