Wymiana oleju w silniku motocyklowym – czy wiesz wszystko?

Dzisiaj poruszę bardzo złożone zagadnienie. Każdy motocyklista mający pojęcie o mechanice pewnie będzie miał jakieś swoje dodatkowe spostrzeżenie w tej kwestii, ale ja jednak postaram się poruszyć te zdecydowanie najważniejsze z nich.

Olej silnikowy
Olej silnikowy – krew naszego motocykla

Na początek – jaki olej wybrać do swojego moto?

Tutaj jest masa faktów i mitów które krążą w sieci, czasami aż strach to czytać a co gorsza stosować. Czy do motocykla o dużym przebiegu należy lać olej półsyntetyczny? – nigdy w życiu! Jeśli silnik jest współczesny, nie bierze oleju, zachowuje swoje parametry to należy wlewać olej zalecany przez producenta – jak najdłużej! Zazwyczaj jest to olej syntetyczny. Nie widzę powodu, dla którego przebieg miałby zmieniać ten pogląd. Magistrale olejowe są zaprojektowane w taki sposób, aby po zagrzaniu oleju do temperatury pracy trzymały konkretne ciśnienie a stanie się tak tylko wtedy, gdy zostanie zalany olej, który był pierwotnie przewidziany. Nie przemawiają do mnie domorosłe metody uszczelniania silnika gęstszym olejem, gorszej jakości. Jeśli jest wyciek, to należy się go pozbyć wymianą uszczelki a nie zwalając winę na olej syntetyczny i jego dodatki oczyszczające.
Reasumując nie ma nic lepszego dla nowoczesnego silnika jak olej syntetyczny, nawet jeśli ma 150tyś. kilometrów! Wlewając olej o innej lepkości lub mineralny/ półsyntetyczny do współczesnego silnika, niszczymy go na własne życzenie.  

Jak wymienić olej w motocyklu? – procedura wymiany

Po pierwsze, wybierz się na krótką przejażdżkę. Zagrzej silnik do temperatury pracy, najlepiej jak udasz się na jakąś drogę szybkiego ruchu i z jednostajną prędkością pokonasz z 10-15km. Pozwoli to przy odpowiednim chłodzeniu rozgrzać olej do idealnej temperatury. W większości motocykli olej silnikowy pracuje również w skrzyni biegów i sprzęgle. Więc aby odpowiednio rozpocząć wymianę oleju należy „poruszać” wszystkimi układami, pomoże to między innymi wypłukać i podnieść osad na trybach i wałkach.

Zlewanie oleju z silnika

Po takim zabiegu przychodzi czas na samo spuszczenie oleju. Odczekaj jednak chwilę, aby się nie poparzyć, chociaż najlepiej robić to w miarę możliwości na gorąco, gdy wszystkie opiłki unoszą się jeszcze w oleju. Postaw motocykl na stopkę boczną i odkręć korek spustowy oraz korek wlewu oleju, aby nie wytworzyło się podciśnienie, które zatrzyma wylewanie się substancji. W między czasie zajmij się odkręceniem starego i przykręceniem nowego filtra oleju. Pamiętaj o tym, aby nasmarować delikatnie o-ring nowego filtra.

Ostatnie szlify przed wlaniem świeżego oleju

Kiedy wszystko już spłynęło, przykręć z odpowiednią siłą śrubę spustową, pamiętając o tym, aby zastosować nową miedzianą podkładkę. Jeśli nie masz pod ręką nowej podkładki możesz się pokusić o lekkie szlifowanie starej podkładki, tak aby uzyskać płaską powierzchnię.

Wlewanie nowego oleju oraz kontrola jego poziomu

Znając pojemność układu smarowania wlej odpowiednio pół litra oleju mniej i skontroluj na jakim poziomie znajduje się tafla w okienku inspekcyjnym. Motocykl oczywiście cały czas znajduje się w pionie! Dolewaj małymi krokami aż osiągniesz stan minimum. Wiedząc o rozszerzalności cieplnej cieczy, przejedź się motocyklem ponownie z 10km, wróć do garażu i zobacz efekt. Jeśli jest potrzeba dolej oleju troszkę ponad połowę okienka inspekcyjnego. Pamiętaj, więcej nie znaczy lepiej!

Jeśli masz jednak wątpliwości czy podołasz temu wszystkiemu, skontaktuj się z mechanikiem i odwiedź jego warsztat motocyklowy. Profesjonalista załatwi to za Ciebie a Ty będziesz miał spokojną głowę.

Zobacz artykuł o ewolucji sakw motocyklowych –>>

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *