Kufer centralny– czy jest to dobry pomysł w turystyce Off-Road?

Lubisz dalekie wypady i często zdarza Ci się zapuścić w krzaki? Nie jesteś pewien jaka forma przewożenia bagażu będzie najlepsza w takich warunkach? W tym artykule przybliżymy Ci pewne zależności, są one kluczowe przy powyższym wyborze.

Kiedy kufry motocyklowe będą dobrym wyborem?

Na sztywno przymocowany do motocykla kufer będzie bardzo dobrym pomysłem w momencie, gdy jeździmy w bardziej cywilizowane rejony i często zostawiamy motocykl w miejscach publicznych. Po zamknięciu wszystkiego w kufrze, możemy się odprężyć i pozwiedzać zabytki czy też wpaść do restauracji na obiad. Należy tu jednak przyjąć, że w takim wypadku nasza wyprawa powinna skłaniać się ku asfaltowi z lekkimi szutrowymi wyjątkami. Mocniejszy teren ma to do siebie, że jest usłany przeszkodami, które czasami ciężko pokonać bez mniejszej lub większej wywrotki. Kufry źle znoszą tego typu przeciwności, bo tez nie zostały do tego stworzone.

Na co zwrócić uwagę dobierając kufer do motoru?

Selekcjonując kufer do naszego sprzętu powinniśmy zwrócić uwagę na następujące rzeczy:

  • Gabaryt – moim zdaniem decydując się już na kufer nie warto kupować mniejszego niż 46 litrów. Jest to wartość, która umożliwia schowanie dwóch kasków integralny. Jeśli jeździmy sami można tam wsadzić jeszcze dodatkowo rękawiczki i kurtkę. Nie odczujemy znaczącej zmiany w zachowaniu motocykla na drodze, więc wybór mniejszej jednostki tylko zmniejszy zastosowanie boxa.
  • Kształt i materiał – na rynku najbardziej są kufry aluminiowe i z tworzywa:
    • Kufry aluminiowe są zazwyczaj kanciaste i nawiązują stylem do motocykli adventure. Moim zdaniem, jeśli masz KTM 990 Adv to warto wybrać właśnie coś takiego. Trzeba się jednak liczyć z tym, że kufry tego typu są często odczuwalne przy większych prędkościach z racji na ich toporne rysy.
    • Kufry plastikowe są moim zdaniem najbardziej uniwersalne. Umożliwiają bardzo dynamiczną turystykę, projektowane zazwyczaj tak aby powietrze mogło je opływać możliwie jak najefektywniej. Przeznaczone głównie do motocykli sportowo-turystycznych i turystycznych. Swoją drogą w ostatnich latach już ciężko znaleźć w ofercie największych producentów motocykle turystyczne, raczej już każdy sprzęt ma silnik o korzeniach sportowych a osiągi nadwozia często są zdecydowanie lepsze niż 15 lat temu w maszynach stricte sportowych – taka mała dygresja.
  • Rozwiązanie systemowe – warto zwrócić uwagę na to, aby kufry producenta, u którego zdecydujemy się na zakup były wyposażone w system szybkiego mocowania na motocyklu. Jest to jeden z większych atutów i przewaga nad torbami czy sakwami. Producent Givi ma w ofercie uchwyty Monokey i Monolock. Po zamontowaniu odpowiedniego stelaża i płyty na motocyklu kufer można wpiąć dosłownie w sekundę i również szybko zdemontować. Oczywiście wszystko jest pod kluczem więc osoby trzecie nie mogą ściągnąć Twojego boxa.

Czemu w błoto torby i sakwy będą lepsze?

Wyciągają odpowiednie wnioski z powyższej treści wiemy już, że, nie warto pchać się z kuframi w poważny teren. Istnieje ryzyko urwania czy też poważnego uszkodzenia kufra po wielokrotnej wywrotce. Sakwy i torby motocyklowe mają zasadniczą przewagę nad sztywnym bagażem. Pozwalają się przewrócić – często nawet chroniąc sam motocykl od konsekwencji tego upadku amortyzując go. Po wywrotce z sakwami wystarczy podnieść motocykl, poprawić paski na motocyklu i spokojnie można jechać dalej. Przyczepienie z powrotem urwanego w terenie kufra nie będzie takie proste.

Jeśli masz już kufer, sprawdź nasz kolejny artykuł o wymianie oleju w silniku!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *